Cookies

Om K-parts voor jou nog beter te maken, gebruiken wij altijd functionele en analytische cookies (en daarmee vergelijkbare technieken).

Ook willen we cookies plaatsen om je bezoek aan K-parts makkelijker en persoonlijker te maken.

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten K-parts volgen en verzamelen.

Hiermee passen wij en derden onze website, app en advertenties aan jouw interesses aan.

Lees er meer over in ons cookiebeleid.

chevron-down
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers op websites te volgen. De bedoeling is om advertenties te tonen die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
chevron-down
Geeft toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens met betrekking tot advertenties naar Google.
chevron-down
Geeft toestemming voor gepersonaliseerde advertenties.
chevron-down
Voorkeurscookies stellen een website in staat om informatie te onthouden die de manier waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, verandert, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Tips voor zuinig scooter rijden

Hoe zuinig rijdt een scooter?

Vergeleken met de auto rijdt de scooter een stuk zuiniger. Gemiddeld rijdt een auto 1 op 14, terwijl een scooter zo’n 1 op 35 rijdt. De scooter is dus al bijna 3 keer zuiniger dan een auto. Wanneer je een 4-takt scooter bezit rijdt je al bijna zo’n 4 keer zuiniger dan met een 2-takt, maar elektrische scooters zijn uiteraard het zuinigst. 4-takt motoren kunnen ook uitgerust zijn met injectie technieken (brandstof komt door inspuiting (injectie) gelijk in de cilinder). Bij 2-takt motorblokken is gebleken dat deze techniek niet goed werkt, aangezien dit te veel problemen oplevert. De 4-takt kan dus wel effectief genoeg gebruik maken van deze injectietechnieken en rijdt hierdoor nog een stukje zuiniger. Naast het type motorblok is ook de rijstijl van belang om te besparen op de maandelijkse brandstofkosten, maar hier komen we later op terug.

Verbruik scooter en prijs volle tank

Als we aannemen dat gemiddeld een scooter 1 op 35 rijdt, betekent dit dat een scooter 1 liter benzine verbruikt op 35 kilometer. In een tank gaat gemiddeld 6 liter benzine, dus omgerekend kun je hiermee 210 kilometer afleggen. Als we uitgaan van een gemiddelde benzineprijs van €2,00 ben je momenteel ongeveer €12 kwijt voor een volle tank.

Euronorm

De Euronorm houdt de Europese emissienorm in die de uitstootklasse van voertuigen, in dit geval scooters, zich op de weg begeven binnen de Europese Unie. Dit wordt weergegeven met een getal. Hoe hoger dit getal is, hoe schoner de uitstoot. Elke scooter moet aan bepaalde milieueisen voldoen om aan deze norm te voldoen. Momenteel geldt Euro5 en dat houdt in dat alle scooters die in de verkoop zijn moeten voldoen aan deze norm. Scooters met een lagere norm zijn verboden om verkocht te worden. Mocht je nog een scooter in bezit hebben met een lagere norm, dan mag je deze gewoon blijven gebruiken. Het is wel goed om te weten dat steeds meer steden een milieuzone invoeren waar oudere vervuilende 2-takt scooters met een “datum eerste toelating” (de datum wanneer het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet) voor 1 januari 2011 niet meer mogen rijden. Bij twijfel kun je altijd even bij de gemeente checken.

Zuinig scooter rijden

We weten nu hoe zuinig een scooter gemiddeld rijdt en aan welke Euronorm een nieuwe scooter moet voldoen. Zoals eerder is vermeld is de rijstijl ook van belang om op de maandelijkse brandstofkosten te besparen. Je kunt eerder het gas loslaten wanneer je bijvoorbeeld een stoplicht of een kruispunt nadert. Daarnaast is het ook belangrijk om de gashendel niet helemaal open te draaien, maar juist ¾. We raden je ook af om met vol gas  door de bochten te racen. Tevens is een constante snelheid rijden belangrijk. De stand van de gashendel zorgt er namelijk voor hoeveel benzine en lucht er naar binnen wordt gezogen. Hoe meer de gasschuif openstaat, hoe meer brandstof er wordt verbruikt. De meeste scooters zijn begrensd op 25 km/u of 45 km/u, dus je hoeft dan niet per se het gas helemaal open te houden. Daarnaast verbruik je bij een lager toerental minder brandstof. Tot slot is de bandenspanning ook belangrijk. Wanneer de banden voldoende spanning hebben en goed opgepompt zijn verbruik je minder brandstof doordat je minder rolweerstand hebt, en de band dus makkelijk en lichter kan rollen. Gemiddeld kun je voor de voorband 2 tot 2,5 bar aanhouden. Bij de achterband daarentegen zit je met 2,4 tot 2,8 bar goed.

Zuinigste motoren

Motoplus heeft onderzoek gedaan naar de meest zuinige motorfietsen van 2021. Zoals we in de inleiding al aan hebben gegeven, willen we met de huidige benzineprijzen toch wel graag weten met welk model we het meest uit een liter benzine kunnen halen. Op nummer 3 staat de Yamaha Tricity 300 met een verbruik van 1 op 29,4. Met een tankinhoud van 13 liter komen we op een theoretische actieradius van 382 km. Nummer 2 is de Honda NC750X die nauwelijks verschil maakt met de Yamaha Tricity 300. In beide gevallen is het verbruik hetzelfde, alleen de tankinhoud van de NC750X is net wat meer. Op de eerste plek komt de Piaggio MP3 300 HPE Sport. Deze driewieler is eigenlijk de enige die een verbruik heeft van meer dan 30 kilometer op een liter.

Tips om zuinig te rijden

We hebben nu de belangrijkste punten besproken en uitgelegd op welke manieren je zuiniger kunt rijden. Hier nog een keer de punten op een rij die te maken hebben met de rijstijl en waar jezelf wat aan kunt doen:

  • - Op tijd gas loslaten bij nadering kruispunt of stoplicht
  • - Niet altijd volgas optrekken
  • - Gashendel voor ¾ opendraaien
  • - Constante snelheid rijden
  • - Regelmatig bandenspanning checken

Wil je echt zuiniger gaan rijden en maximaal geld besparen? Dan kun je het beste overstappen naar een elektrische scooter.

7 juni 2022